To postavil můj dědeček
Božena Málková, vnučka1) sochaře Bohuslava Schnircha vzpomíná
Zaznamenala Dagmar Štětinová

ZPĚT

Zpět na hlavní stránku

Ještě nedávno působila jako zpěvačka ve Smetanově divadle paní Božena Málková. Je vnučkou slavného sochaře. Sedí přede mnou a vypráví…
Bohuslav byl z pěti2) dětí inženýra státních drah Josefa Schnircha a matky, rozené Kulichové, která pocházela z Poděbrad. Bývala na své město a jeho tradici velmi hrdá a vyprávěla dětem jeho historii. Ukazovala havířský kostelík, postavený na místě, kde bylo roku 14983) nevinně popraveno deset kutnohorských havířů, vodila je na zámek i do obory, do nedaleké Libice nad Cidlinou, kde jsou zbytky hradiště Slavníkovců z desátého století. To všechno spolu se studiem na reálce v Praze a ve Štýrském Hradci mělo vliv na mladého Bohuslava, který už své umělecké prvotiny tvořil na historické náměty. Otec nesouhlasil se synovým rozhodnutím stát se sochařem a chlapec se po maturitě začal učit kameníkem ve Štýrském Hradci u kameníka Grzina4). Jeho vztah k řemeslu a materiálu převládal i tehdy, když vstoupil na akademii ve Vídni. Po večerech pracoval v dílně českého sochaře-kameníka Melnilckého5). Tehdy, jako dvaadvacetiletý, získal první cenu akademie za model sochy svatého Jiří.
Rok nato se vrátil do Prahy a začal pracovat samostatně. Navštěvoval přednášky architekta Josefa Zítka na pražské technice a později se s ním sblížil v úzké spolupráci. Zajímal se o architekturu, plastiku i sochařské umění celého světa. Toužil poznat Itálii, ale stipendium na cestu nedostal. Žádost mu zamítli a on si těžce ušetřil6) ze svých výdělků, aby mohl přece jen poznat římské umění. V roce 18727) byla vypsána soutěž na výzdobu Národního divadla. Návrh Bohuslava Schnircha na trigy a sochy i plastiku byl přijat jako nejlepší. To rozhodlo o jeho další práci. I když Národní divadlo uplatnilo všechny síly Schnirchovy, pracoval dál i na plastikách i pro Národní muzeum, Rudolfinum a pro Zemskou banku.
Vyhlášení soutěže na pomník sv. Václava (Václavské náměstí v Praze) znovu Schnircha vzrušilo. Silný konkurent - J. V. Myslbek - nad ním však zvítězil, přestože oba návrhy, Schnirchův i Myslbekův, byly stejně zhodnoceny i odměněny. Záliba v sochách koní a jezdců a jejich zdařilé návrhy podnítily mistra k uskutečnění myšlenky, kterou se již léta obíral. Slíbil kdysi své matce v jedné z hezkých chvílí, kdy stála po jeho boku jako přímluvce proti přísnému otci, že navrhne a postaví pro její rodné město sochu slavného Jiříka z Poděbrad. Tehdy se maminka jen usmála a mávla rukou. Sedm let před svou smrtí slib uskutečnil.
Pomník Jiřího z Poděbrad patří k nejkrásnějším a nejzralejším pracím Bohuslava Schnircha. Je vytepán z dvanácti měděných plátů o síle 1,5 centimetru8) , díly byly přišroubovány na železnou kostru.
Rodina Schnirchova v Poděbradech byla velmi rozvětvená9) . Byla také spřízněna s malířem Hellichem, tvůrcem portrétu Boženy Němcové10) . Sestra Bohuslava Schnircha se provdala za zakladatele lázní, poděbradského lékaře MUDr. Boučka. Já sama se na dědečka osobně nepamatuji, zemřel brzy. Ale moje maminka o něm hodně vyprávěla. Dědeček se rád bavil s kameníky, byl prostý, vždyť z toho cechu pocházel a mezi kameníky se cítil nejlépe. Na starých Olšanech jsou dědečkovy práce, pomníky a náhrobky, v Mikovcově ulici na Vinohradech dům, umělecké dílo samo. Ten on také stavěl.
Ráda jezdím do Poděbrad. Dívám se s hrdostí na pomník a mlčím, i když by se člověk chtěl kolemjdoucím pochlubit: „To tu postavil můj dědeček...“

Zaznamenala Dagmar Štětinová

Poznámky:

1) Sochař Bohuslav Schnirch není dědečkem paní Boženy Málkové, ale je jejím strýcem. Ona tedy není jeho vnučkou. ZPĚT
2) Bohuslav Schnirch nebyl z pěti dětí, nýbrž z devíti. ZPĚT
3) Havíři byli popraveni roku 1496, tedy ne 1498. ZPĚT
4) Kameník, u něhož se Schnirch učil, se nejmenoval Grzin, ale Grein. ZPĚT
5) František Melnický nebyl kameník, ale sochař a profesor ZPĚT
6) Není vyloučeno, že si na cestu do Itálie šetřil, bezesporu při pobytu v Itálii neoplýval penězi, ale je jisté, že jej v době pobytu v Římě finančně podporoval otec. ZPĚT
7) Veřejná soutěž byla vypsána dne 1. září 1872. Soutěžní návrhy na Apollona a Múzy a na skupiny Dramatu a Opery měly být dodány do konce srpna 1873, návrhy na „bigé tažené třemi koňmi“ do konce února 1874. ZPĚT
8) Počet měděných plátů není 12 a jejich tlouštka není 1,5 cm. ZPĚT
9) Schnirchova rodina nepocházela z Poděbrad, z Poděbrad pocházela rodina jeho ženy. ZPĚT
10) Spřízněnost s Josefem Vojtěchem Hellichem (* 1807 † 1880) není potvrzena z jiného zdroje. Není však vyloučena. ZPĚT

V článku se vyskytuje kromě výše uvedených i řada dalších nepřesností.

 

Trigy12.jpg (22128 bytes)

ZPĚT

Zpět na hlavní stránku