K situaci v EU a v ČR

18.8.2019

 

1. Jak hodnotíte „zdálky“ vývoj v Evropském parlamentu, osobu předsedkyně Evropské komise a šance Česka na posílení politického vlivu v EU obecně?  

Evropská unie je konstruována tak, aby vliv členských států nepřetržitě klesal. Pod záminkou jednotného trhu (což není svobodný trh, jak jej známe např. z OECD), se každý měsíc vydávají desítka a stovky nových regulací, které nově podřizují Komisi oblasti, které doposud patřily do kompetence členských států. Česká republika může tento proces urychlovat, mírně brzdit nebo případně nepatrně modifikovat směr urychlování. Politický vliv ale v žádném případě stoupat nebude. 

Bude-li ČR urychlovat proces odebírání dalších oblastí členským státům, může to někomu připadat, jako že se tím něco ovlivňuje, ale je to falešný dojem. Pouze se tím plní generální plán zakotvený již  v samotné podstatě integrace Jeanem Monnetem. 

Paní Ursula Leyenová (asi bychom měli vynechávat „von“, protože u nás zákon zakazuje používat šlechtické tituly) zatím sestavuje komisi, takže stále vládne komise Jean-Claude Junckera. Zvědavě očekávám, co nám předloží. 

2. Mohl byste prosím okomentovat současnou politickou situaci v Česku? Jak vidíte možnosti dalšího scénáře? 

Spiklenecká spolupráce prezidenta a premiéra paralyzovala fungování státu. Kauzy kolem osob pohybujících se kolem prezidenta nejsou vyšetřovány, zdá se, že jsou problémy i v hospodářské činnosti kanceláře. Proslýchá se, že si snad nechal financovat kampaň z ruských a čínských zdrojů oplátkou za absolutní politickou podporu. Za normální situace by policie musela nasadit odposlechy na všechny osoby, které se v blízkosti prezidenta objeví, ale odposlechy by musel schválit premiér. Ten to ale právě pro spoluúčast v tomto spolku neudělá. Nevyšetřuje se ani kauza únosu premiérova syna. Byl-li z našeho území unesen občan cizího státu, musel by náš ministr zahraničí okamžitě informovat příslušný stát a vyšetřování by muselo probíhat ve spolupráci. Zdá se, že se nic takového nestalo. Možná to někdo ministrovi zakázal, ale právě to by Policie měla prošetřit. Objevují se náznaky, že přes ministry dosazené prezidentem probíhá politicko-hospodářský handl, na kterém možná někteří snadno vydělávají. A tak bychom mohli pokračovat. 

Došlo k nabourání ústavního pořádku. Je možné, že se objeví návrhy, podobně jako na Slovensku, přijmout retroaktivní změnu právních předpisů, aby bylo možné tyto záležitosti pošetřit a řešit. 

3. Domníváte se, že se etabluje politické hnutí Trikolóra? 

Zatím nevidím dostatek podkladů pro nějaké hodnocení, neznám stanovy, programové cíle jsou obecné, zatím se objevují výstupy navenek s frekvencí jeden za měsíc. Byla-li by důvodem vzniku „děsivá zkušenost: vidět divadýlka pro veřejnost a noviny, neřešení příčin problémů. Stádnost a pokrytectví. Hloupost a osobní zájmy. Čím dál větší ztrátu suverenity republiky…“, pak by to bylo dost málo. Podobné emoce totiž celkem úspěšně řeší Chvilkaři. Rád se seznámím s tím, jak budou vypadat stanovy a politický program.