Řetězový most v Poděbradech
Řetězový most v Poděbradech a Podzámecký mlýn |
|
Řetězový most v Poděbradech a Podzámecký mlýn a zámek |
O mostu v Poděbradech z knihy Poděbrady v proměnách staletí,
díl 1, do r. 1850 |
14. století - dřevěný most
postavili pánové z Kunštátu, opravy po povodních
1840/1841-2 navrhnul
řetězový most pro Poděbrady
21.5.1841?
zahájena stavba řetězového mostu v Poděbradech
14.9.1842
dokončen most v Poděbradech
1888 železný most
1953 železobetonový most
2008 železobetonový most
|
Bedřich Schnirch (ve slaměném
klobouku) v lukách v místech dnešního Kostelního předměstí Poděbrad hledí k
řetězovému mostu, který projektoval
Tomáš Anděl 1844 (sebe zobrazil jako sedící postavu se psy)
Poděbrady vznikly na místě významné křižovatky komunikací v blízkosti brodu přes Labe. Most přes Labe je zachycen již na nejstarším vyobrazení Poděbrad, z roku 1650. Tehdy měl most pět kamenných pilířů s břity na návodní i povodní straně a dřevěnou mostovku. Na panoramatu města z doby okolo roku 1830 jsou ale pilíře zakresleny jako dřevěné. Mohlo to být způsobeno i tím, že starý most byl značně poškozen povodní roku 1784. Na jižním předmostí se z něj dochovala barokní socha klečícího sv. Jana Nepomuckého s reliéfem Svržení z mostu na svém podstavci od J. Bergmana z roku 1761. Starý dřevěný most přes Labe byl v letech 1841-1842 nahrazen novým mostem řetězovým. Poděbradský řetězový most byl tedy o 5let starší, než mnohem známější, dodnes dochovaný most ve z Stádlci u Bechyně a téměř stejně starý jako most císaře Františka Josefa I. v Praze. Stavbu prováděl Jan Antonín Meissner ze Cvikova, železnou konstrukci dodala železárna hraběte Stadiona v Českých Budějovicích. Most údajně projektoval Bedřich Schnirch, autor většiny tehdejších řetězových mostů. Most, který překonával Labe jediným zavěšeným polem o světlosti asi 85 metrů, byl ukončen mohutnými empirovými pylony. Řetězový most sloužil až do roku 1888, přestože již od doby stavby vykazoval nemalé statické poruchy. Roku 1889 byl řetězový nahrazen mostem ocelovým o dvou polích světlosti 46 metrů, postavených na středním pilíři oválného půdorysu s kvádrovým obkladem. Roku 1954 byla mostovka bohužel nahrazena novou železobetonovou žebrovou, pilíře staršího mostu z roku 1889 se však zachovaly. V této podobě slouží most dodnes. Dušan Josef: Encyklopedie mostů |
Zpět na práce Bedřicha Schnircha